Flyttstädning

Har ni redan bestämt er för att flytta och funderar på hur ni ska göra med städningen? Det finns inga regler som säger att flyttstädning måste utföras av företag, man kan städa själv. Men man bör tänka på att en flyttstädning är ett omfattande arbete som ska utföras mer noggrant än en vanlig städning. Alla vitvaror, skåp och brunnar skall tömmas samt rengöras, fönster, element, väggar, tak, spis, ugn skall torkas av in och utanpå. För en städfirma tar det mellan 5-8 timmar att utföra en flyttstädning, för privatpersoner tar det ofta längre tid.

Det kan då vara skönt att anlita ett företag som kommer in och gör det noggrant och efter de riktlinjer som gäller. Det finns idag en mängd företag i Göteborg som erbjuder tjänster inom flyttstädning. Fördelen med att använda sig av ett företag är att man själv slipper städa, det kan med fördel utföras under dagtid på vardagar och man kan förvänta sig att det blir ordentligt gjort.

RUT-avdrag innebär att privatpersoner kan ansöka om skattereduktion för hushållsnära tjänster som de köpt till ett maxbelopp av 100 000 kronor per år, och få ett avdrag på 50 procent av kostnaden. Tjänsten måste utföras av ett företag med F-skattbevis. I Hushållsnära tjänster ingår till exempel städning, fönsterputs, dammsugning, strykning, barnpassning och trädgårdssysslor.

Bra att ha koll på vid anlitandet av en flyttstädning

  • Vad ingår i flyttstädningen (fönsterputsning, rengöring av ugnar och vitvaror)?
  • Hur lång tid förväntas flyttstädningen ta?
  • Vem besiktar städningen när den är klar?
  • Kan RUT-avdraget nyttjas?
  • Är städprodukterna miljövänliga?
  • Är Kyl och frys tömda?
  • Är alla saker och möbler flyttade?
  • Vilka försäkringar ingår om något går sönder?
  • Vilka garantier lämnar företaget som utför tjänsten?
  • Hur går betalningen till?
  • Vad kostar flyttstädningen?

Om man bestämmer sig för att anlita ett företag för flyttstädning bör man samtidigt kolla upp om samma företag erbjuder flytthjälp också eftersom man då bara behöver ha med ett företag att göra under flytten. Det brukar oftast bli billigare att anlita ett och samma företag till de olika tjänsterna än att ha flera olika företag.  Betalningen blir troligtvis enklare med ett företag samt tidsåtgången för hela flytten, då företaget kan planera in tiden maximalt. Det viktigaste att tänka på när det gäller bohagsflytt för privatpersoner är att förvissa sig om att företaget som anlitas har F-skattsedel eftersom det krävs för att få nyttja RUT-avdraget.